Mine favoritter..

London er et mekka for alle shoppingentusiaster. Det er et utallig antall butikker i denne byen, både store varehus, kjente designerbutikker, samt små nisjebutikker på hvert gatehjørne. Og det skal vel også sies at de fleste som har vært her finner sine favoritter til slutt. Her er i alle fall et par av mine gjengangere.

Miss Selfridge:

Jeg har nevnt Miss Selfridge i et tidligere innlegg, men gjør det gjerne igjen. Denne butikken ble jeg kjent med etter en Skottlandstur for et par år tilbake og siden har den toppet listen over klesbutikker. MS har en litt edgy stil med mye vintagepreg som jeg liker godt. De har også klær i mange sterke farger og røffe mønstre, noe som er en sjeldenhet å finne i Norge blant Vera Moda og Bik-Boks pastellfarger. Du finner også mye elegant her, så ikke fortvil. Jeg har alt hamstret litt her borte, og mer skal det nok bli! Butikken selger bare kvinneklær, og såvidt jeg vet finnes den bare i Storbritannia, Malta og Tyrka her i Europa. Prisnivået er som i Norge. Ikke den billigste sjappa. MS ligger forøvrig midt i Oxford St, rett ved Topshop.

http://www.missselfridge.com

New Look

Jeg har ikke så veldig stor kjennskap til denne kleskjeden, men dette er en av mine faste butikker å sprade innom når den er i nærheten. New Look er litt som MS, den har en del klær i sterke farger, samt vintagestil, og det er nok en av grunnene til at jeg liker den. De har også et bredt utvalg av klær i forskjellig stil selv om butikkene ikke er så veldig store. New Look har butikker både i Oxford St og på Westfields. Personlig synes jeg de beste butikkene er de som ligger for seg selv i handlegatene, enn de som er inne på kjøpesenterene. Både butikkene og utvalget er større.

http://www.newlook.com/

Primark

De fleste som har vært innom London har nok også vært innom Primark. Dette er en av de store klesgigantene her borte, da de baserer seg på et enormt utvalg klær til en rimelig pris. Kvaliteten kan vel dog diskuteres, men personlig finner jeg alltid et eller annet å rive med meg herfra. I tillegg til klær selger de også sengetøy, duppedingser til hjemmet, sko, vesker og accessorier. Du skal være uheldig om du må ut med mer en 100-150 kroner for et plagg du har lyst på. Når man er student er denne butikken en glede å ha i nærheten.

http://www.primark.co.uk/

Victoria’s Secret

I de siste årene har jeg vært veldig opptatt av at undertøyet jeg har på både sitter godt og ser bra ut, og da er det veldig spennende å ha butikker som Ann Summers eller Victoria’s Secret i nærheten. Her finner man et bredt utvalg av undertøy til en mindre sparsommelig pris. På grunn av sistnevnte er det umulig å hamstre så mye her, men når man først kjøper noe så er det godt å bære på den lille rosa posen som følger med. Butikken har kommet til London nylig, og det finnes kun to av den i hele byen. Interiøret er også en grunn i seg selv til å komme innom-

http://www.victoriassecret.com/

Office

Office har et bredt utvalg av sko, alt i fra stiletthæler til Converse. Her er det nok noe for enhver smak, og som skodilla så skal man ikke se bort i fra at man finner noe her. Butikken ligger rundtomkring i London, blant annet i Oxford St. Prisnivået ligger litt lavere i Norge. Her kan man f.eks få et par Converse til 4-500 kroner, mens man gjerne må ut med 6-700 i Norge, om ikke mer.

http://www.office.co.uk/

HMV

Nei, det blir ikke bare klær og sko i denne omgang. Når jeg er på shopping så liker jeg et avbrekk hvor jeg kan titte litt på ting jeg slipper å dra av og på meg, som film og musikk. HMV er en enorm film- og musikksjappe som ligger både i Oxford og Piccadilly ++. Her finner man ALT av gammelt, nytt, tørt og tyrkisk. Prisnivået er også veldig hyggelig, da man gjerne finner gode filmer til rundt 30-50 kr. Det er sjeldent man må ut med over 100-lappen hvis man ikke skal kjøpe en serieboks. Butikken selger også mye annet, som spill, samleobjekter, plakater, bamser osv. Dessverre har kjeden gått konkurs, så nå er det bare å krysse fingrene for nye eiere.

http://www.hmv.com

Nå har jeg i alle fall fått ramset opp litt av mine butikktips og håper at folk blir inspirert nok til å dra innom en av de når man er her borte. Kom også gjerne med ideer til andre butikker jeg burde besøke, eller andre temaer om byen jeg burde skrive om.

Leave a comment